Σαφείς κανόνες για τον κλάδο των οδικών μεταφορών, ο οποίος διακινεί σχεδόν τα τρία τέταρτα (72%) των εμπορευμάτων στις εσωτερικές μεταφορές στην Ε.Ε., εμφανίζοντας ετήσιο κύκλο εργασιών 300 δισ. ευρώ και αντιπροσωπεύοντας το 2% περίπου του ΑΕΠ της Ε.Ε., προωθεί η ελληνική προεδρία.
Σαφείς κανόνες για τον κλάδο των οδικών μεταφορών, ο οποίος διακινεί σχεδόν τα τρία τέταρτα (72%) των εμπορευμάτων στις εσωτερικές μεταφορές στην Ε.Ε., εμφανίζοντας ετήσιο κύκλο εργασιών 300 δισ. ευρώ και αντιπροσωπεύοντας το 2% περίπου του ΑΕΠ της Ε.Ε., προωθεί η ελληνική προεδρία.
Το θέμα συζητήθηκε στην 1η ευρωπαϊκή διάσκεψη που διεξήχθη στο Παρίσι, με τη συμμετοχή του υφυπουργού Μεταφορών Μιχάλη Παπαδόπουλου. Οι διαβουλεύσεις στη διάσκεψη, η οποία συγκέντρωσε πολλούς υπουργούς Μεταφορών, Γάλλους βουλευτές, εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και εκπροσώπους των επαγγελματικών και συνδικαλιστικών οργανώσεων στον τομέα αυτό, βασίστηκαν σε δύο άξονες:
* Σε πιο ομοιογενείς και αποτελεσματικούς ελέγχους: Οι συμμετέχοντες συμφώνησαν για τη σημασία της εναρμόνισης των πρακτικών και των κυρώσεων, καθώς μόνο η ενισχυμένη συνεργασία μεταξύ των κρατών-μελών θα δημιουργήσει ένα σταθερό πλαίσιο για τον περιορισμό των παράνομων πρακτικών, συμπεριλαμβανομένου του παράνομου «cabotage».
* Στην κοινωνική σύγκλιση: Η διαδικασία της εναρμόνισης των συνθηκών εργασίας των οδηγών δεν προόδευσε με τον ίδιο ρυθμό με την απελευθέρωση των αγορών. Το φαινόμενο αυτό προωθεί την ανάπτυξη κοινωνικών ανισοτήτων, που πλήττουν τους οδηγούς όλης της Ευρώπης, φαινόμενο που πρέπει να ελαχιστοποιηθεί.
* Οι αρχές επιβολής του νόμου των κρατών-μελών πρέπει να εντείνουν τις προσπάθειές τους για αποτελεσματικότερη και συστηματικότερη εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας.
* Η Επιτροπή και η Ε.Ε. μπορούν να συμβάλουν με την αποσαφήνιση των κανόνων, οι οποίοι κατανοούνται, ερμηνεύονται και εφαρμόζονται με διαφορετικό τρόπο στα διάφορα κράτη-μέλη.
* Η κοινωνική νομοθεσία πρέπει να εφαρμόζεται καλύτερα στις οδικές μεταφορές προκειμένου ο τομέας να προσελκύσει νέους οδηγούς.
* Η Ε.Ε. έχει τώρα μια ευκαιρία να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα της οικονομίας της και να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τις μεταφορές.
* Οι χερσαίες μεταφορές, μέρος των οποίων αποτελούν οι οδικές μεταφορές, είναι ο μοναδικός τρόπος μεταφοράς στον οποίον η παραγωγικότητα της εργασίας εμφανίζει πτώση από το 2001 (-0,2%).
* Οι εθνικές μεταφορές αντιπροσωπεύουν το 67% των οδικών μεταφορών στην Ε.Ε. Ωστόσο, η πρόσβαση των αλλοδαπών μεταφορέων στις εθνικές αγορές παραμένει πολύ περιορισμένη.
* Τα βαρέα φορτηγά οχήματα συχνά κυκλοφορούν χωρίς φορτίο: Το 20% των φορτηγών στην Ε.Ε. κυκλοφορεί χωρίς φορτίο. Στις εθνικές μεταφορές, το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 25%.
* Περίπου 600.000 εταιρείες, πάρα πολλές από τις οποίες είναι μμε, δραστηριοποιούνται στον κλάδο των οδικών μεταφορών, ο οποίος απασχολεί περίπου 3 εκατομμύρια εργαζομένους.
* Ο κλάδος των οδικών μεταφορών αναμένεται να αντιμετωπίσει έλλειψη οδηγών στο εγγύς μέλλον, καθώς οι συνθήκες εργασίας θεωρούνται δύσκολες.
* Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, το κόστος των ισχυόντων περιορισμών στις ενδομεταφορές ανέρχεται σε περίπου 50 εκατ. ευρώ ετησίως.
* Η άρση των περιορισμών στις ενδομεταφορές θα συμβάλει στη μείωση των δρομολογίων οχημάτων χωρίς φορτίο, διότι οι μεταφορείς θα διευκολυνθούν να συνδυάζουν φορτία και να αξιοποιούν δρομολόγια μετ’ επιστροφής.
* Η άρση των περιορισμών θα επιτρέψει επίσης τη βελτιστοποίηση της διαχείρισης των οχημάτων, ώστε να αυξηθεί με τον τρόπο αυτό η συνολική αποδοτικότητα της εφοδιαστικής στην οικονομία της Ε.Ε.
«Σπατάλες»
Ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Σιμ Κάλας, αρμόδιος για τις Μεταφορές, σε τοποθέτησή του, ζήτησε να απλουστευθούν και να αποσαφηνιστούν οι κανόνες της Ε.Ε. για τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές.
Ο κ. Kάλας έκανε τις παρατηρήσεις αυτές, μετά τη δημοσίευση έκθεσης, σχετικά με την ολοκλήρωση της εσωτερικής αγοράς οδικών μεταφορών.
Καθημερινά, το ένα τέταρτο σχεδόν των φορτηγών στην Ευρώπη κυκλοφορεί χωρίς φορτίο, είτε κατά την επιστροφή είτε μεταξύ φορτώσεων, ενώ με το άνοιγμα των εθνικών αγορών οδικών μεταφορών το εν λόγω ποσοστό θα μειωνόταν.
Ο αντιπρόεδρος κ. Kάλας παρατήρησε: «Χρειαζόμαστε, αφενός σαφείς κανόνες για τον κλάδο και αφετέρου καλές συνθήκες εργασίας για τους οδηγούς. Ελπίζω να συνεχίσει η επόμενη Επιτροπή να εργάζεται προς αυτή την κατεύθυνση».
Πηγή: www.naftemporiki.gr